سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم اقتصاد نظری

ضریب جینی (Gini coefficient) چیست؟

ضریب جینی (Gini coefficient) چیست؟

ضریب جینی (Gini coefficient) چیست؟ 

یکی از مهمترین نشانه‌های رشد اجتماعی و وضعیت رفاه در یک جامعه، تعادل و توازن توزیع درآمد یا ثروت در آن جامعه است.

از جمله مهمترین شاخص‌های این سنجش ضریب یا شاخص جینی (Gini coefficient) است.

ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد.

هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

شاخص جینی همان ضریب جینی است که برای فهم بهتر، آن را به صورت درصد بیان می‌کنند.

از مزایای و معایب ضریب جینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

1.برای مقایسه توزیع درآمدی در بخش‌های مختلف جامعه و همچنین در کشورها مورد استفاده قرار داد. برای مثال ضریب جینی برای مناطق شهری با مناطق روستایی در بسیاری از کشورها متفاوت است.

2.ضریب جینی را به راحتی می توان با سراسر کشور مقایسه کرد و تفسیر آن نیز آسان است.

3.از ضریب جینی می توان برای نشان دادن چگونگی توزیع درآمد در داخل کشور در طی یک دوره از زمان استفاده کرد. در نتیجه این امکان وجود دارد تا ببینید که آیا نابرابری در حال افزایش است یا کاهش.

معایب

1.ضریب جینی نابرابری درآمد را اندازه گیری می کند اما نابرابری‌های فرصت را اندازه‌گیری نمی‌کند.

2.اگر دو کشور ضریب جینی یکسان داشته باشند ممکن است یک کشور ثروتمند باشد و دیگری فقیر، می‌توان نتیجه گرفت اندازه گیری ضریب جینی در دو کشور متفاوت است.

3.ضریب جینی نقطه برآورد در یک زمان خاص است. از این رو تغییرات درآمدی را در طول زمان نادیده می‌گیرند



+ نوشته شده در پنج شنبه 90/11/20 ساعت 2:6 صبح توسط ملیحه |  نظر


فرمول خوشبختی

فرمول خوشبختی

    

 

افراد خوشبخت افرادی هستند که اعتماد به نفس در آنان زیاد است. برای خود احترام قایلند و مهمتر این که در هر موقعیتی قادرند این نوع اعتماد به خود و احترام برای خویشتن را حفظ کنند.

 برای زندگی شور و شوق زیادی دارند. و از زیباییهای حیات لذت می برند. این افراد مایلند ناشناخته ها را بشناسند و به گشودن راز و رمزهای زندگی علاقه مندند و زندگی و حیات را نوعی معجزه می دانند، نه مایه زحمت و پریشانی.

فرد خوشبخت در مواقع ضروری خطر می کند و قبول خطر از طرف او با عقل سلیم و تلاش لازم همراه است. به جای شکوه و شکایت عمل می کند و می داند که ناله و شکایت کردن مشکل او را حل نمی کند.

 هرگز زندگی کنونی خود را با نگرانی برای اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد، تلف نمی کند و بیشتر اوقات خود را صرف انجام دادن فعالیتهایی می کند که به رفع مشکلاتش کمک کند.

او در چنین شرایطی بدون احساس غم و پریشانی درباره آنچه در گذشته برایش پیش آمده یا انجام گرفته است، می تواند از تکرار اشتباههای خود جلوگیری کند.

 در تلاشهای خود پشتکار و استقامت نشان می دهد و اگر موانعی در راه او پیش آید، فعالیت و پشتکار او نیز شدت بیشتری می یابد.

این فرد بیشتر تحت تأثیر انگیزه ها و نیازهای سطح بالاتر مثل درک و ستایش از زیبایی و زیباشناسی، عشق و احترام، عدالت، صلح جهانی و نظایر آن است تا نیازهایی مثل گرسنگی و ایمنی.

فرد خوشبخت می داند که خود او دنیای درونی اوست و خودش سازنده شادیهای زندگی اش می باشد و از این رو هیچ گاه شادی، عشق، احساس موفقیت و رضایت را از زندگی طلب نمی کند، بلکه شخصاً این احساسات و هیجانها را به زندگی وارد می نماید.

در ارتباط با دیگران احساس رقابت آزاردهنده ندارد و برای اندازه گیری موفقیت خود کمتر خود را با دیگران مقایسه می کند.

این فرد می داند که همیشه می تواند مورد تأیید دیگران قرار گیرد، بنابراین فکرش را بیش از حد مشغول این نیاز نمی کند.

نسبت به حقوق ذاتی افراد دیگر برای انتخاب راه خود تا جایی که به حقوق دیگران صدمه نرسد، احترام قایل است و رفتار او نیز در همین راستا می باشد.

او زندگی را پر اهمیت ترین تجربه حیات می داند و نسبت به زندگی و موهبتی که برای تجربه زندگی به او داده شده است، قدردانی می کند.

همه آن چیزهایی را که طبیعت در وجود او به ودیعه گذاشته است بخوبی می شناسد و استعدادهای خود را پرورش می دهد و از بابت آن نیز شاد است.

او خسته شدن، کسل بودن یا بی علاقگی نسبت به زندگی را نمی شناسد. نسبت به زندگی اغلب سرشار از احساس لذت است. بدون تظاهر و تزویر، بی تکلف و فروتن است و این توانایی را دارد که بتواند از هر چیزی به طور واقعی لذت ببرد و شاد باشد.

فرد خوشبخت همه فعالیتها و سرگرمی های زندگی مثل ورزش، گردش، پیاده روی، خواندن شعر و کتاب و معاشرت را دوست دارد و بخشی از اوقات خود را صرف این فعالیتها می کند.

وقت خود را صرف سرزنش کردن اطرافیان خود (به دلیل نقایص یا کمبودهای آنان) نمی کند و به جای آن می کوشد تا اشکالهای خود را رفع کند



+ نوشته شده در پنج شنبه 90/11/20 ساعت 2:3 صبح توسط ملیحه |  نظر


<< مطالب جدیدتر ::